Hvad er stenalderkost?

Har du tænkt på, at du gerne vil lave om i din kost? Måske har du hørt om stenalderkost, som efterhånden er blevet lidt af en trend herhjemme. Der er da også rigtig mange fordele ved at spise, i hvert fald delvist, som de gjorde i stenalderen. I denne blog kan du læse, hvorfor du bør overveje at give det en chance.

Det er i højeste grad populært at gå op i sin træning, og fitnessbølgen lever i bedste velgående, efter at mange ellers kaldte det for en døgnflue, da den for alvor brød frem. I forbindelse med træningen er det uundgåeligt også at gå op i sin kost, hvis man vil have de bedste resultater, og det er blandt andet blevet populært at spise såkaldt stenalderkost.

Det kan da også være en fornuftig idé i mange tilfælde, og der findes gode eksempler på, at der er masser af resultater at hente, hvis man spiser som dengang for mange tusinde år siden. Der er dog, som med det meste andet, også nogle men’er, man skal være opmærksom på. Derfor får du nu et lille overblik over, hvad stenalderkost er, og hvad det betyder for dig og din krop.

Grøntsager, kød og andet godt

Stenalderkost er som udgangspunkt en betegnelse, man bruger om mad, som man spiste i stenalderen. Det er mad, som indeholder meget få kalorier og for det meste en masse protein, som for mange træningsglade mennesker er sød musik i deres ører. Stenalderkost kan bestå af al slags kød, men det er typisk kylling, fedtfattigt oksekød eller tunfisk, som også er meget proteinholdigt.

Grøntsagerne kan være alle, for stort set alle slags er yderst sunde. Bønner og kikærter indeholder store mængder protein, så de er selvfølgelig blandt de mest populære, men også gulerødder og rodfrugter hører med til stenalderkost. Allerhelst i de rå udgaver, så man får alle næringsstofferne med.

Masser af protein – mere muskelmasse

Den primære årsag til stenalderkost er, at man får færre kalorier og flere proteiner. Hvis du får nok protein, vil du kunne øge din muskelmasse, imens du sænker din fedtprocent. Ligger du i kalorieunderskud, vil du for det meste blot få en relativt større muskelmasse og en relativt lavere fedtprocent.

Det er selvfølgelig ikke nok at spise en masse protein, for din træning skal selvfølgelig følge med. Sker det, vil du dog have gode forudsætninger for gode resultater, hvis du holder dig til din stenalderkost i perioder.

Husk dine kulhydrater

Som sagt er der også et men, og hvis du ikke får kulhydrater, vil du heller ikke have den fornødne energi til at yde en optimal indsats, når du træner. Derfor skal du selvfølgelig sørge for, at dine energidepoter er fyldt op, når du tager i fitnesslokalet eller anden form for træning. Hvis du dyrker meget hård og fysisk krævende sport, skal du være meget opmærksom på, at du får dine kulhydrater. Det gælder eksempelvis, hvis du spiller fodbold eller løber lange distancer.

Du kan fx få dine kulhydrater gennem brød, pasta og ris, og hvis du gerne vil have dem til at give dig energi i længere tid ad gangen, bør du kigge efter de mørke produkter, som indeholder mere fiber.

Når du planlægger din træning og kost, er det altid en god idé at tale med andre, som har haft erfaringer med lignende situationer. For nogle fungerer det rigtig godt at spise stenalderkost i to uger ad gangen, imens andre gerne vil gøre det en måned ad gangen. Nogle vælger også at tage fem dage om ugen, hvor de spiser kaloriefattigt, imens de to andre dage er ”frie”.

auser

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *